Termékek Menü
0

Kerékpár választó

Hogyan válasszak kerékpárt? Milyen kerékpárt válasszak?

 

Legfontosabb azt eldöntened, mire fogod használni a leendő kerékpárodat. Sokszor tettem már fel ezt a kérdést és megannyiszor kaptam azt a válasz, hogy „biciklizni”. Ez mind szuper és jó, de mégis merre, hol, milyen utakon és milyen rendszerességgel szeretnéd használni? Valamint biztonságban tudod-e tárolni? - Ezek a döntő kérdések!

(Ha munkába járásra használod, de nem megoldható a biztonságos tárolás, mindenképp használt, jó állapotú, jó ár/érték arányú kerékpárt javaslok számodra. A legdrágább kerékpárlakat sem fog megvédeni egy gyönyörű új biciklit a tolvajok kezétől.)

Kiemelném azt is, hogy kerékpárt a kerékpárboltból célszerű vásárolni, mert a nagyáruházakban kapható „csúcsszuper” kinézetű, de nagyon gyenge minőségű kerékpárban nem sokan lelték még örömüket. Inkább szánjunk rá több pénzt, vagy ha nagyon szűkös a keret, vegyünk minőségi használtat. Nem utolsó sorban, egy kerékpárboltban segítenek kiválasztani a megfelelő típust, beállítva, személyre szabva vehető át.

Napjainkban számtalan kerékpár felhasználási mód létezik és mindegyikre más típusú kerékpár ajánlott. Nem létezik mindenre jó kerékpár, ugyanis ahogy a mondás tartja: „Ami mindenre jó, az nem jó semmire.”

A teljesség igénye nélkül bemutatom a legismertebbeket:

  • Városi vagy City
  • Trekking
  • Cross Trekking
  • Gyermek
  • Országúti: verseny, sport
  • Fitnesz
  • CX Cyclo Cross
  • MTB-ok: CC merev, CC össztelós, Maraton vagy Túra, All Mountain, Enduro, Freeride, Downhill, Dirt,
  • FAT/SNOW bike.

CITY / VÁROSI: kifejezetten városi használatra készültek. Vannak közöttük egysebességesek, 3-7 sebességes agyváltósak és 6-7 sebességes láncváltósak is. A szabadon futósok V-fékkel, az agyváltósok hátul kontrával, míg elől V-fékkel fékeznek. Legelterjedtebbek a 20-as, 26-os és a 28-as (700-as vagy 622-es méret) Kényelmes, nyugodt tempójú városi síkvidéki közlekedésre tervezték, de szükség szerint el lehet menni vele kisebb kirándulásokra is a gyerekekkel. Hosszabb - nagyobb emelkedő megmászására nyeregben maradva alkalmatlanok.

Ajánlott felhasználási terület: városba, boltba és piacra járni

TREKKING: a hosszú aszfaltos túrák megbízható útitársa. 21-27 sebességes váltórendszerrel rendelkeznek, az olcsóbbakat V-fékkel, a drágábbakat tárcsafékkel szerelik. 28-as (700/622) kerekekkel rendelkeznek. A villájuk sok esetben teleszkópos, vagy rugós villa, rövid 3-6 cm rugóúttal, de merev villás kivitel is létezik. Csomagtartóval, pálcás sárvédővel és láncvédővel szerelik gyárilag. Viszonylag magas a kormánypozíció, sok esetben imbuszkulccsal állítható a kormányszár dőlésszöge. Komfortos kialakításuknak köszönhetően Szinte „egyenes háttal” lehet kerekezni vele. Előszeretettel használják középkorú, valamint idősebb hölgyek és urak.

Ajánlott felhasználási terület: aszfalt, kerékpárút, jó minőségű földút, többnapos túrák

CROSS TREKKING: a trekking kerékpárok lecsupaszított, sportosabb változata, MTB-hoz hasonló sportos vázgeometriájuk van. 21-30 sebességes váltórendszerük van, olcsóbbakat V-fékkel, drágábbakat tárcsafékkel szerelik. Sárvédő, csomagtartó és egyéb kiegészítők nem tartozékok, de felszerelhetőek. Villájuk hosszabb, 5-8 cm-es rugóúttal rendelkezik, drágább kiviteleknél előfordul a levegős, olajos csillapítás is. Trekkinghez képest rücskösebb gumikkal szerelt és könnyebben elboldogul rosszabb minőségű utakon

Ajánlott felhasználási terület: aszfalt, enyhe földút, jobb minőségű erdei utak ösvények. Egynapos, vagy felszereltségtől függően többnapos túrák

Trekking/Cross Trekking kerékpár váz méret meghatározása

Magasság

Javasolt váz méret

centiméter

hüvelyk / inch

betűjelölés

160 - 170

17"

M

170 – 180

19"

L

180 – 195

21"

XL

195 felett

23"

XXL

GYERMEK kerékpárok: Nevéből adódóan gyermekeknek szánt játék és közlekedési eszköz. Olyan, mint egy nagy kerékpár, csak le van kicsinyítve :) Nagy a választék… van közöttük pedál nélküli tanuló vagy futóbicikli, mely kiválóan segíti a kerékpáros egyensúlyérzék kialakulását.

Az alábbi táblázat segítséget nyújt a döntésben.

Életkor vagy magasság

Javasolt méret

életkor

centiméter

kerékátmérő (”)

2 - 3 éves

85 - 100

12" kerék

3 - 6 éves

100 - 120

16" kerék

6 - 9 éves

120 - 130

20" kerék

8 - 11 éves

130 - 145

24" kerék

11+ éves

145+

26" kerék

ORSZÁGÚTI VERSENYKERÉKPÁR / ROAD RACE: Nevéből adódóan jó minőségű országútra, aszfaltra és versenyzésre való. Ezek a vékonykerekű, ún. virsligumis 20-25-622/700 méretű külsőkkel szerelt paripák, mellyel a profi versenyzők edzenek és versenyeznek. Elöl 2 lánctányér található, míg hátul 10-11 fogaskerék igen kicsi áttételi tartománnyal. Speciálisan versenyzésre lettek teremtve, a vázgeometria, stucni dőlésszög, kormány, hajtás, stb. Ha versenyző vagy ilyet vegyél! Sokan elkövetik azt a hibát, hogy versenykerékpárt vesznek sznobizmus miatt, és lehet, hogy még egy mini versenyen sem indulnak sosem, hanem hobbiból, hétvégi bringásként és villogásra használják csupán. Ebben ott a hiba, hogy mint említettem versenyzésre van kitalálva és nem lesz kényelmes semmilyen távon. Ha nem vagy versenyző, de szívesen tekersz országúton, mert már megérezted milyen jól suhan a vékony kerekű kerékpár és szeretnéd kihasználni a koskormány számtalan fogáspozícióját, akkor neked az Országúti Sport vagy Road Sport kerékpárt javasolom.

ORSZÁGÚTI SPORT / ROAD SPORT: Az országúti versenykerékpárok kifejezetten hobbikerékpárosok számára kifejlesztett változata, melyek sokkal kényelmesebbek. Nem olyan, mint egy replika Ferrari, hanem ezek is teljes értékű kerékpárok kicsit gyengébb felszereltségről indulva hozzáférhetőbb áron. Viszont létezik belőle csúcskategóriás szettel szerelt modell is. Általában elöl 3 lánctányér, hátul 8-11 fogaskerék nagyobb fogszámmal, 23-25-622/700 gumimérettel, kényelmesebb kormánnyal, stucnival. Az olcsóbbak alu, alu-karbon, míg a drágábbak karbonból készült vázakra épülnek.

CX – CYLO-CROSS: Az országúti kerékpárok könnyű erdei ösvényekre készített versenygépe. Szuperül fogó mini V-fékkel, Cantilever, hidraulikus vagy mechanikus tárcsafékek erre a szakágra kifejlesztett változataival szereltek. Ebben a szakágban is versenyez pl. Buruczki Szilárd és Benkó Barbara és még sok kiváló versenyző, akinek köze van a terep világához. Azoknak is ajánlom, akiknek nem elég a trekking kerékpár nyújtotta izgalom, sokat járnak jobb minőségű szilárdabb erdei utakon. Erre a célra kiváló megoldást kínál az AUTHOR RONIN ADVENTURE kerékpárja.

FITNESZ / FITNESS / SPEEDER kerékpárok: Az országúti kerékpárok egyenes kormányos változata, mely minden városi és aszfaltos környezetben megállja a helyét, legyen szó hétvégi tekerésről vagy munkába járásról. Vázgeometriájuk hasonlít az országúti sport kerékpárokéhoz, sok esetben mini V-fékkel szerelik, gumija ballonosabb 25-30-622/700 méretű. Van közöttük egy sebességes és több sebességes változat is. Elől 1-3 lánctányér, hátul 1-10 fogaskerékkel szerelt, vagyis 1-30 sebességes is lehet. Nagyon tág fogalom, hogy mit nevezünk Fitnesz bicajnak és hol a határ az egyedileg épített városi cirkálók között.

Országúti kerékpár vázméret meghatározása

Testmagasság

Javasolt vázméret

cm

cm

betűjelölés

160 - 168

50

S

168 - 185

53

M

185 - 195

55

L

MTB-ok: A leginkább keresett típusok közé tartozik, mivel felépítéséből adódóan a legsokoldalúbban használható kerékpártípus. Ugyan városban és aszfalton kissé nehézkes vele a haladás, de erdőben annál jobb. Ballonos gumikkal szerelve, többnyire teleszkópos kivitelben 21-30 sebességfokozattal kapható. Kerékméreteik: 26”-os, 27,5”-os és 29”-os. Az olcsóbbak V-fékkel, a drágábbak mechanikus és hidraulikus fékekkel szereltek.

Szerkezetüket tekintve léteznek merev vázas első teleszkópos illetve merev villás és összteleszkópos modellek.

ÓVAKODJUNK! a nagyáruházakban kapható hiper-szuper modellektől, mert nagyon gyenge a konstrukciójuk: pl. váltó, fék… Egyszerűen nem lehet jól beállítani őket, de ha mégis sikerült, akkor a sarkon túl újból elállítódnak!

A MTB-nak regiment felhasználási módja létezik, a leginkább ismerteket mutatom be a következőkben.

MTB (Mountain Bike) vázméret meghatározása 26"-os kerékméret esetén

Testmagasság (cm)

Javasolt vázméret

hüvelyk / inch

betűjelölés

145 – 165

15"

S

165 – 175

17"

M

175 - 185

19"

L

185 – 195

21"

XL

195 felett

23"

XXL

CROSS COUNTRY (merev vázas / hardtrail) 26" 27,5" 29" Mai értelemben a klasszikus hegyikerékpárt jelenti. A bringát változatos terephasználatra tervezték, jól használható emelkedőn, lejtőn, köves terepen. Első teleszkópja 6-8-10 centit mozog. Váltórendszere 21-30 sebességes, fékrendszerét tekintve V-fék illetve tárcsafék. Kerékméretük: 26”-os, 27,5”-os és 29”-os. A drágábbak kb. 300-400ezer Ft-tól terepversenyzésre kiválóan alkalmasak lehetnek, de nagyon sokan vásárolják városi használatra is, bár nem egészen erre való a széles gumik nagy gördülési ellenállása és a sportos testtartás miatt.

CC versenyeket nagy szintemelkedést biztosító több kilométeres körpályákon rendeznek erdei környezetben. Ilyen esemény hazánkban pl. a Crosskovácsi. 30-60 Km egy verseny hossza, melyre amatőrök, hobbikerékpárosok is nevezhetnek.

CROSS COUNTRY FULLY 27,5" 29" (összteleszkópos): A merev vázas CC kerékpár továbbfejlesztett változata. Első és hátsó teleszkóppal rendelkeznek, ezáltal kevésbé rázza szét a ridert a gép, jobban kíméli a hátat, vállat, egyszerűen kényelmesebb Kerékméretük: 27,5”-os és 29”-os. Áruk kissé húzósabb, 400 ezer Ft körül indulnak.

MARATON 27,5" 29" : Ez a kategória összteleszkópos hegyi kerékpárt jelent, mely az összteleszkópos CC kerékpár továbbgondolása. Igen hosszú erdei utakat lehet kíméletesen, élvezetesen megtenni vele egyszerre, a hosszabb 100-130 mm közötti első és hátsó rugóútnak köszönhetően. A rugózása pogózásmentes, ami azt jelenti, hogy „kisimul az út”, így nincs pattogás.

Paraméterei hasonlóak a CC-gépekhez, csak általában hosszabb a rúgóútjuk, de nem annyira, hogy ne lehessen vele normálisan mászni.

ALL MOUNTAIN (130-150 mm) / ENDURO (150-180 mm): A Maraton kerékpároknál is hosszabb rugóútjuk van, 130-180 mm, melyhez még stabilabb váz, erősebb, vastagabb becsúszó szárral rendelkező villa és nagyon jó hatásfokú tárcsafék társul. Inkább lejtőzésre való, a mászás kissé nehézkes vele a hosszú rugóút és a nagyobb súly miatt, de lefele Rock ’n’ Roll! Ha nem teljesítményért, hanem élvezetért tekersz, és lefele szeretsz zúzni, akkor ezt ajánlom neked!

FREERIDE: Felépítésében DH gépre hasonlít, 180-200 mm rugóúttal rendelkezik, melyek kiválóan elegendőek a hazai legkeményebb terepekre… ennél a típusnál inkább a látványos mutatványok dominálnak, melyeket természetes vagy épített pályán mutatnak be.

DOWNHILL / DH: Ez a kerékpártípus kifejezetten extrém terepen való lefele száguldásra való. A súlyuk igen nagy, felépítésük brutális, rúgóútjuk 200 mm körüli és hatalmas fékerővel rendelkeznek.

DIRT: A szórakozásra és adrenalinra vágyó fiatal kerékpározóknak készültek. A dirt kerékpárokat szűk és technikai szempontból igényes trail szakaszokhoz és ugrásokhoz tervezték, melyeknél a kerékpár nagy megterhelésnek van kitéve.

FAT / SNOW BIKE: Ha valóban feltűnőt szeretnél! Ezzel a géppel mindenhol elmész, csak bírjad szusszal! Olyan, mint egy buldózer, átmegy árkon-bokron, ott is talál utat, ahol nincsen! Fergeteges élmény! Minek neked bringaút, ha már van egy FAT BIKE-OD?! :)